آموزش تنظیم سیستم صوتی خودرو

نحوه تنظیم آمپلی فایر

نحوه تنظیم آمپلی فایر سیستم صوتی ماشین و معرفی عناوین درج شده روی آن ها.


برای دست یابی به حدکثر بازدهی و کیفیت آمپلی فایری که در اختیار داریم بسیار مهم است که بدانیم چگونه آمپلی فایر خود را به بهترین شکل تنظیم کنیم.
رایج ترین تصور غلطی که در مورد تنظیمات روی آمپلی فایر وجود دارد این است که همه فکر میکنیم برای رسیدن به حداکثر توان و قدرت آمپلی فایر هرچقد بیشتر پیچ تنظیم را باز کنیم بهتر است در حالیکه اینطور نیست. این مقاله دقیقا توضیح می‌دهد که هر کدام از تنظیمات روی آمپلی فایر چه کاری انجام می‌دهد.

برای مثال آمپلی فایری را مانند تصویر بالا در نظر میگیریم، عموم تنظیمات رایج در تصویر مفروض موجود میباشد، ممکن است در برخی مدل ها و برندها اسامی تنظیمات متفاوت باشد اما کارایی و عملکردشان دقیقا یکسان میباشد طبق تصویر از راست به چپ توضیح می‌دهیم:

کلید MASTER / SLAVE روی آمپلی فایر :

این کلید زمانی به کار می‌رود که بخواهیم یک آمپلی فایر را به یک آمپلی فایر دیگر با مشخصات یکسان(هر دو باید از یک برند و از یک مدل باشند) وصل کنیم.

این امر در خودروهای همایشی و یا وقتی که بخواهیم توان دوآمپلی فایر با هم جمع شود کاربرد دارد.

مورد بحث ما در اینجا صرفا یک آمپلی فایر است پس این کلید را روی MASTER قرار می‌دهیم.

کلید PHASE آمپلی فایر :

کاربرد این تنظیم فقط یک چیز است، تغییر قطب های ورودی ساب و یا ساب هایی که به آمپلی فایر متصل هستند.

رایج ترین کاربرد این تنظیم وقتی است که بخواهید از یک ساب برعکس استفاده کنید(مثل تصویر پایین).

به دو دلیل از ساب برعکس (Revers) استفاده می‌شود :

اول اینکه بخواهیم از لیتراژ دقیق باکس استفاده کنیم، زیرا حضور ساب درون باکس فضای داخلی باکس را اشغال می‌کند و کمی لیتراژ باکس را به هم می‌زند.

دوم به دلیل زیبایی و صرفا جنبه نمایشی این امر است.

اگر از ساب خود مثل تصویر زیر استفاده نمیکنید مقدار PHASE را روی 0 بگذارید.

LPF آمپلی فایر چیست :

تنظیم LPF که مخفف عبارت Low Pass Filter هستش رو به عنوان یک سقف یا یک تعین کننده حد نهایی تصور کنید.

LPF به فرکانس های بالاتر از مقداری که شما تعین می‌کنید اجازه عبور نمی‌دهد.

این تنظیم طراحی شده تا فرکانس هایی که یک دستگاه( بخوانید ساب ) نمیتواند اجرا کند و یا در صورت اجرا کردن آسیب می‌بیند را فیلتر کنیم.

عدد مشخص و دقیقی برای آن نمیتوان تعین کرد زیرا بسته به ساب و آمپلی فایر و … که در اختیار دارید متغیر است اما معمولا رنج آن بین 80 تا 120 هرتز می‌باشد.

نکته دیگر در مورد تنظیم LPF :

فرض کنید ادواتی که به جز ساب در اختیار دارید مثل باندها، میدرنج ها و …، به عنوان مثال باند های درب ها و طاقچه توان تولید فرکانس های پایین تر از 120HZ را ندارند؛ بنابراین وظیفه تولید فرکانس های زیر 120HZ را باید به ساب محول کرد و LPF را روی 120 تنظیم کرد، اما اگر در این حالت روی 80HZ تنظیم شود، بین 80 و 120 بازه فرکانسی مرده به وجود می‌آید، چنین پدیده ای بد نیست اما برای کسانی که می‌خواهند به ایده آل ترین تنظیم ممکن برای سیستم صوتی خود برسند پیشنهاد می‌شود از به وجود آمدن بازه فرکانسی مرده جلوگیری کنند.

BASS BOOST در آمپلی فایر :

بیس بوست به معنای تقویت کننده بیس و همانطوری که از اسم این تنظیم پیداست هر فرکانسی که برایش فرستاده می‌شود را تقویت می‌کند.

در وهله اول پیشنهاد می‌شود که اصلا از این تنظیم استفاده نکنید و روی 0 باقی بگذارید چرا که در صورت استفاده نا درست به راحتی می‌تواند ساب شما را نابود کند.

BASS BOOST در مواقع خاص مانند موزیک های تست بیس یا موزیک هایی با ویبره و بیس ممتد بیشترین کاربرد را دارد.

در برخی آمپلی فایر ها یک ریموت کابلی تعبیه شده است تا در مواقع لزوم میزان BASS BOOST را موقتا بتوان افزایش داد و پس از اتمام موزیک دوباره به حالت 0 بازگردانده شود.

نکته: وقتی به موزیک های عادی و یا ایرانی گوش می‌دهید همیشه BASS BOOST را روی 0 قرار دهید.

تنظیم SUBSONIC در آمپلی فایر:

تنظیم سابسونیک مانند HPF و برخلاف LPF که در بالا توضیح داده شد به فرکانس های پایین تر از نقطه تعین شده اجازه عبور نمی‌دهد.

این ویژگی به یک ساب اجازه نمی‌دهد تا در حین کار خودش را نابود کند و از حد مجاز بگذرد.

تصور کنید که بازه فرکانسی یک ساب که توسط شرکت سازنده تعین شده است 20HZ-150HZ است، این رقم به این معنی است که این ساب برای اجرای فرکانس های پایین تر از 20HZ طراحی نشده است و برای محافظت از ساب باید SUBSONIC را روی 20HZ تنظیم کنیم.

حتی برخی سازندگان و مراجع صاحب نظر توصیه کرده اند که SUBSONIC را روی 25HZ تنظیم کنید، چرا که به عنوان مثال اگر دور نهایی یک موتور اتومبیل 7000 دور باشد شرکت سازنده محدوده قرمز را از 6800 دور تعین میکند و نباید لزوما روی مرز حرکت کرد.

مقدار پیشنهادی برای اکثر ساب ها 20 تا 25 هرتز می‌باشد.

تنظیم گین ( GAIN ) آمپلی فایر :

برخلاف تصور عمومی و آنچه که در نگاه اول به نظر می‌رسد، GAIN یک وسیله تنظیم حجم صدا و تنظیم ولوم نیست.

معمولا با اسامی ای همچون INPUT LEVEL , INPUT SENSITIVITY و … هم شناخته می‌شود اما هرچه که نامیده شود صرفا وسیله ای برای سازگار کردن خروجی منبع صدا(مثلا رادیو پخش خودرو) با آمپلی فایر است.

راه های زیادی برای تنظیم کردن دقیق آن وجود دارد مثل اسیلوسکوپ، مالتی متر(ولت متر، اهم متر و …) اما رایج ترین و ساده ترین روش تنظیم GAIN روش شنیداری است اما ممکن است دقیق ترین روش نباشد.

برای تنظیم به روش شنیداری ولوم ضبط را تا 90% باز میکنیم، مثلا برای پایونیر هایی که ولوم آن ها 62 تایی هستند 55 عدد مناسبی است و یا کننود هایی که ولوم آن ها 35 تایی است عدد 32 گزینه مناسبی است.

حال GAIN را باز میکنید تا جایی که صدا خراب شود یا حالت صدا از استاندارد خارج شود، وقتی درهم ریزی به وجود آمد کمی GAIN را میبندیم تا جایی که دوباره صدا کیفیت خود را به دست بیاورد، اینجا بهترین موقعیت قرار گیری GAIN آمپلی فایر است.

نکته مهم در مورد تنظیم گین آمپلی فایر:

GAIN را حداکثر تا موقعیت ساعت 11 باز کنید، زیرا معمولا از این نقطه بیشتر سیکنال صدا خراب شده(کلیپ میشود) و به دستگاه(بلندگو-ساب-میدرنج و…) آسیب جدی وارد میشود.