تفاوت تویتر با سوپرتویتر

یکی از سوالاتی که غالبا پرسیده می شود فرق و تفاوت بین تویتر و سوپر تویتر است و اینکه آیا می شود از سوپر تویتر در سیستم های کیفیتی نیز استفاده کرد . برای رسیدن به جواب اجازه می خواهم کمی در مورد این ساختار این دو محصول صحبت کنیم

تویتر ها نوعی از بلندگو هستند که بطور تخصصی وظیفه پخش فرکانس های بالا را دارند ، فرکانس های تقریبا بالای 6 هزار هرتز تا جاییکه شنوایی انسان بتواند تشخیص دهد .

تویتر ها معمولا سایز های کوچکی دارند و زیر 3 سانتی متر هستند، تنوع شکلی و متریال ساخت زیادی دارند ولی از لحاظ ساختار و مکانسیم عمل به سه مدل:

_ دام که معمولا از جنس ابریشم و یا مواد و الیاف بافته شده نرم هستند با زاویه پخش بالا حدود 180 درجه

_مخروط که ساختاری شبیه بلندگو دارا می باشند ،معمولا از جنس کاغذ می باشند .

_ریبون که ساختاری بدون مگنت دارد ،

همانطور که گفته شد وظیفه تویتر پخش فرکانس های بالا می باشد و سعی می شود طوری طراحی شوند که بتواند فرکانس های کمی پایین تر را هم اجرا کنند و تا از دیستروشن حاصل از اجرای فرکانس های بالا دور بماند،

تویتر ها معمولا از مگنت نئودیمیوم تهیه و ساخته می شوند ،

تویتر ها در اسپیکر های کواکسیال و کامپوننت ها جز لاینفک می باشند و البته بصورت مجزا قابل عرضه می باشند .

اوج هنر یک تویتر را می توان در شبکه های اکتیو مشاهده کرد .

سوپر تیتر ها :

اگر تویترها را شبیه زنبور بدانیم لاجرم سوپرتویترها را زنبور وحشی باید بنامیم

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم S20 مشهور پایونیر اولین سوپر تویتری بود که در سیستم صوتی خودرو ارایه شد و جد نخستین سوپر تویتر های امروزی است .

سوپر تویتر ها ساختار بسیار ساده و یکسانی دارند ، استفاده از یک دیافراگم که در اغلب اوقات از جنس ورقه های فلزی می باشد ، در بهترین حالت تیتانیومی با قطر سیم پیچ بیشتر نسبت به تویتر ها و یک دهنه شیپور شکل که نسبت اجرای فرکانس های پیش بینی شده ارتفاع و قطر آن فرق دارد .

سوپرتویتر ها طراحی می شوند برای صدای بلند و فرکانس های بالا ، تولید فرکانس ها توسط دیافراگم با برخورد به دهنه قیفی شکل آن تشدید شده و صدای بسیار بالایی را ایجاد میکند .

این صدای بلند با دستروشن (بهم ریختگی صوتی) همراه است چرا که این صدا حاصل از رزونانس بدنه هورن می باشد ، سوپر تویتر ها صدا را بصورت جهت دار و در یک مسیر پرتاب می کنند .

سوپرتویتر ها به دو دلیل برای استیج های موزیکال قابل استفاده نیست .

1 . دیستروشن بالا

2 . جهت دار بودن و محدود بودن زاویه پخش صدا

امروزه سوپر تویتر ها را در سیستم های با حجم صدای بالا یا SPL استفاده می کنند و از آن ها برای تلطیف صدای میدرنج ها استفاده می شود و بیشتر برای سیستم های که هدف آن ها شو کردن و با صدای بیشتر از داخل ماشین هست استفاده می شود .

محصولات تویتر و سوپرتویتر در فروشگاه را میتوانید از اینجا مشاهده کنید